architektura w grach

Architektura w Assassin’s Creed: Unity – francuski barok Paryża

Akcja Unity jest osadzona w XVIII-wiecznym Paryżu. Rządził wtedy barok oraz rokoko. Architektura w Assassin’s Creed: Unity to wspaniały przykład horror vacui tamtych czasów.

Elegancja Francja

Francja. Miejsce i czas gry są wyjątkowe w historii tego kraju. Rewolucja Francuska odcisnęła piętno na budynkach swojej epoki, ale w momencie jej trwania Paryż był pochłonięty francuską odmianą baroku i rokoko (a nie roko-koko jak mawiał Maksymilian w Seksmisji).

Barok w tej odmianie stanowił naturalną kontynuację renesansu. A wśród architektów, którzy odcisnęli największe piętno na wyglądzie Paryża byli François Mansart (tak, ten od dachów mansardowych), Jacques Lemercier (pracował nad planem Luwru) oraz Louis Le Vau (za cholerę nie wiem jak to się czyta poprawnie, ale strzelałbym, że La Wi).

Dachy mansardowe

Dachy mansardowe to wynalazek francuskiego architekta
François Mansarta i nazwę bierze od nazwiska twórcy, który szczególnie „wypromował” to rozwiązanie.

Taki dach ma złamaną połać, trochę jak dach polski (tak, jest takie coś). Ale na tym porównanie się kończy, ponieważ niższa część połaci jest ustawiona pod kątem około 60 stopni – tworzy niemal ścianę. I właśnie to jest jej zastosowanie.

Wiele dachów tutaj widzę mości hrabio

Kształt i wysokość dachu mansardowego jest wynikową funkcji, czyli kolejnych pomieszczeń mieszkalnych. Aby doprowadzić do wnętrza światło (oraz żeby można było tam wietrzyć, bo na poddaszach bywało okropnie gorąco) konstruktorzy wyposażali je w okienka zwane lukarnami.

Jeżeli kiedyś odwiedzicie Paryż grają w Unity to z pewnością zauważycie, że praktycznie 80% zabudowy będzie posiadało właśnie poddasze użytkowe w formie dachu mansardowego. Oczywiście w czasie akcji gry François już nie żył, ale piętno jakie odcisnął na Paryżu – widać nawet dzisiaj.

Francuski barok – a’la Ludwik XIV

Na wstępie napisałem, że głównym nurtem w architekturze w XVIII Paryża był barok. Mało tego, dodam jeszcze, że był to barok francuski zwany też stylem Ludwika XIV.

W grze trafiamy m.in. do Wersalu – i po prostu, szczena opada

Czym jest barok w architekturze? Ciężko na to pytanie odpowiedzieć jednoznacznie. To barok można uznać za protoplastę urbanistyki, ponieważ wtedy zaczęto projektować budynki wraz z ogrodami, ulicami i skwerami jako jedno założenie. Tak by do siebie pasowały.

Ponadto, barok jest bardzo „bogaty”. Budynki powstałe w czasach rozkwitu tego stylu mają elewacje wykończone różnymi typami sztukaterii. Kamienice uginały się od rzeźb nenufarów, lilii, akantu, muszle, palmety, kwiatony, lambrekiny czy panoplia.

Palais des Tuileries – na początku baroku, komin w domu był nowością, więc twórcy ozdabiali je na różne sposoby, żeby zamanifestować jego posiadanie

Takie „nasranie” detali na elewacji to tzw. horror vacui, czyli przesadne tworzenie dekoracji na praktycznie całej powierzchni obiektu. Tak by nie zostało żadnego pustego tła.

Nie każdego było stać na zdobienia wtedy budynki przybierały taką formę

To musiało stanowić dla twórców gry największe wyzwanie, ponieważ przygotowanie takiej ilość różnorakich modeli to koszmar! Może właśnie przez ogrom prac nad szczegółami budynków obszar gry wydaje się mniejszy niż poprzednich częściach.

Mosty Paryża (a pod nimi Sekwana)

Cały Paryż ze swoimi budynkami robi wrażenie, ale to właśnie mosty spodobały mi się najbardziej. We Włoszech i w Anglii były modne swego czasu mosty, na których budowano budynki.

Most – Pont au Double

Te niezwykłe konstrukcje w przypadku Paryża nie zachowały się do dnia dzisiejszego, zastąpione przez bardziej trwałe konstrukcje. Tym większą radość sprawiło mi oglądanie ich na wirtualnej wycieczce.

Niestety. Te ciekawe konstrukcje w dłuższej perspektywie nie okazały się trwałe. Często dochodziło do pożarów w domach na mostach, co powodowało ich całkowite zniszczenie.

Bywało też, że mosty zapadały się pod wpływem swojego ciężaru w czasie wiosennych roztopów, gdy Sekwaną spływały kry.

Most Pont Neuf – „Nowy Most”. Jedyny most ukazany w grze, który przetrwał do dzisiaj.

Ze wszystkich mostów ukazanych w grze, do dzisiejszych czasów zachował się jedynie 12-przęsłowy Pont Neuf – oddany do użytkowania w 1607 roku. Pozostałe konstrukcje, albo uległy zniszczeniu albo zostały rozebrane w czasie wielkiej przebudowany Paryża.

Wielka przebudowa Paryża

Być może, niektórzy i niektóre z Was, zastanawiają się, gdzie w grze szerokie aleje i bulwary? Te wszystkie les Champs Élysées i inne. Bo jak widzicie na screenach, aleje w grze nie należą do najszerszych.

Noooo… szeroko, to nie jest.

A przecież Paryż jest znany ze swoich ogromnych bulwarów! Tylko, gdzie one są? Czyżby twórcy zmniejszyli specjalnie szerokość dróg, żeby postać miała się jak przemieszczać, tak jak to zrobili w pierwszej części Assassin’s Creed?

Ano nie. Te wszystkie bulwary, ogromne place i eleganckie aleje zostały wybudowane dopiero w XIX wieku! Była to tzw. „wielka przebudowa Paryża”, w czasie której miasto bardzo zmieniło swój charakter.

Chaotyczny rozkład Paryża w Assassin’s Creed: Unity

Z zabudowy często średniowiecznej, znanej jeszcze z Unity – Paryż stał się nowoczesną metropolią. I właśnie wtedy wyburzano wspomniane mosty i budynki, a organizowano szerokie aleje i ulice i tworzono dzisiaj znany układ opierający się na dużych placach.

Obecny układ ulic tych samych dzielnic

Warto powiedzieć, że w czasie tych prac 60% istniejących wówczas budynków zostało zburzonych bądź dokonano w nich zmian. Miasto wzbogaciło się wtedy o ponad 95 kilometrów nowych ulic oraz tysiące nowych budowli. Za tę przebudowę odpowiadał urbanista: Georges Haussmann.

Gdzie mieszka Arno?

Głównym bohaterem gry jest Arno Dorian i trzeba przyznać, że mieszka w sporej kamienicy, która będzie idealną ilustracją baroku i rokoko we wnętrzach. Ale po dokładniejszy opis zapraszam do kolejnej notki:)

Na pewno zauważyliście, że ani słowa nie pisnąłem o jednym z najważniejszych budynków Paryża – katedrze Notre Dame. Nie pisałem o nim specjalnie, gdyż wpis o katedrze już się pojawił: Pożar katedry Notre Dame w Paryżu.

Katedra Notre-Dame w Paryżu – Assassin’s Creed: Unity

2 komentarze

  • rain

    Mam nieodparte wrażenie, że autor bloga nie do końca ma kompetencje by pisać o historycznej architekturze. Francuski klasycyzujący barok i „nasranie” dekoracjami i „horror vacui”. Coś tu nie gra. Tzn. wszystko.
    Haussmann nie był urbanistą. Zresztą nie mógł być, bo taki zawód jeszcze w tym momencie w ogóle nie istniał. Nazwisko Le Vau czyta się zaś „Le Wo”. Ale żeby to wiedzieć nie trzeba nawet znać francuskiego. I można by jeszcze wymieniać i wymieniać różne tego typu głupotki, które można na tym blogu poczytać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *