Architektura,  architektura w grach

Willa Kamskiego z Detroit: Become Human bliźniaczy budynek istnieje i znajduje się w Polsce

Pamiętacie rezydencję Kamskiego z gry Detroit? Bardzo podobny budynek istnieje naprawdę i znajduje się Polsce! Dokładnie w Bielsku-Białej u stóp Beskidów.

Wnętrze rezydencji Kamskiego – Detroit: Become Human

Detroit to jedna z najciekawszych gier dostępnych jedynie na PS4 (póki co). Twórcy tego tytułu wykreowali piękną scenografię do scen i przygód głównych bohaterów opierając swoją wizję na dzisiejszym Detroit i obecnych trendach dotyczących przewidywań przyszłości w architekturze. Nie brakowało więc Urban Farm, czyli upraw w pofabrycznych budynkach oraz instalacji typu smart cities.

Detroit: Become Human

Gra obfitowała w niezwykłe kreacje budynków przyszłości, a zdecydowanie najciekawszym wydawała mi się rezydencja należąca do pioniera produkcji androidów – Kamskiego.

Wnętrze rezydencji Kamskiego – Detroit: Become Human

Budynek był wyjątkowy, głównie dzięki pięknej i oryginalnej bryle oraz modernistycznemu wnętrzu z nowoczesnymi dziełami sztuki. W czasie pisania notki szukałem podobnego budynku, który powstał naprawdę, ale nic poza rezydencją Casa Levene, autorstwa Eduarda Arroyo nie przychodziło mi do głowy. Jak się okazało wystarczyło poczekać by trafić zupełnie przypadkiem na całkowicie polski projekt!

Czarna Skała – tak wygląda przyszłość

Pierwszy kontakt z budynkiem mnie mocno zaskoczył. Znalazłem go bowiem na anglojęzycznych stronach – to mógł być serwis Wallpaper.com bądź Archdaily.com. I dopiero, gdy zacząłem przeglądać zdjęcia dojrzałem podpis pod jednym ze zdjęć – Bielsko-Biala. Nie będę udawał, polskie realizacje często są wymieniane w zagranicznych czasopismach, ale mimo to byłem zaskoczony.

Budynek zaprojektowany przez studio MUS Architects to dom o elewacji i bryle zbliżony do rezydencji Kamskiego z gry Detroit: Become Human. Pierwszym podobieństwem jest z pewnością kolor elewacji – czarny. To coraz modniejszy kolor w budownictwie, choć wydaje mi się, że potrzebuje dużej wprawy architektów oraz eleganckiej oprawy ubranistycznej dookoła.

Drugim zbliżonym elementem jest na pewno bryła budynku, w której trudno doszukać się typowego kubika – czyli kwadratowego klocka z daszkiem. Profile ścian, kalenic, dachów płynnie przechodzą jeden w drugi załamując przestrzeń elewacji – na wzór kształtu faktury węgla.

Twórcy ze studia z resztą nie kryją swojej inspiracji. „Ostry, poszarpany głaz narzutowy, czarny łupek, czy też bryła bazaltu wystająca ze zbocza góry zamiast klasycznego domu podmiejskiego” – można przeczytać na oficjalnej stronie studia MUS Architects w opisie „Czarnej Skały”.

Bielsko-Biała kontra Detroit

Oczywiście w przypadku rezydencji Kamskiego ciężko stwierdzić, co było inspiracją i jakie było założenie. Jak może pamiętacie, w grze rezydencja była otoczona mgłą, a większość akcji toczyła się w jej wnętrzu. A jeden art to jednak za mało, żeby dochodzić do jakiś wniosków.

Pomimo widocznych podobieństw obu budynków, trudno je stawiać na równi. Czarna Skała to luksusowy dom przeznaczony dla rodzinny pełen „zmiękczających” detali i naturalnych ciepłych materiałów. Z kolei rezydencja Kamskiego to pełna przepychu willa dla samotnego wizjonera otoczonego androidami.

Jeżeli miałbym wybierać, który mi się bardziej podoba wybrałbym dom w wirtualnym Detroit, jeżeli natomiast miałbym wskazać budynek, w którym sam bym zamieszkał bez namysłu wybrałbym Czarną Skałę.

https://archigame.pl/2019/02/04/architektura-w-detroit-become-human/

Mój wpis dotyczący architektury w Detroit znajdziecie tuta: „Architektura w Detroit: Become Human – budowlany świat jutra

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *