architektura w grach

Najciekawsze miejsca w WATCH_DOGS 2

To druga część tekstu o architekturze w grze WATCH_DOGS 2. Tym razem zdecydowałem się na wypisanie najciekawszych miejsc w grze , aby uzyskać lepszą czytelność. Mam nadzieje, że się udało:) Zapraszam Was w takim razie na przegląd najciekawszych i dotąd nie wymienionych kanonicznych miejsc w San Francisco. Oto uzupełnienie pierwszego wpisu!

Golden Gate – perła art deco

Styl art deco nie każdy jest w stanie rozpoznać na pierwszy rzut oka. Zwłaszcza, gdy ten styl jest wtopiony w konstrukcję użytkową. Golden Gate to jedna z najbardziej rozpoznawalnych przepraw jakie powstały. Konstrukcja nie tylko przez wiele lat biła wszelkie rekordy rozpiętości, ale jednocześnie pozostawała architektoniczną perłą art deco. Wystarczy się nieco lepiej przyjrzeć by dojrzeć, że główne przęsła zwężają się ku górze z zachowaniem prostych linii. A poziome wzmocnienie kratownicą dodaje perspektywę do pionowych linii wieszaków. Aż trudno uwierzyć, że został zbudowany w 1937 roku! To nie jest po prostu most, to zdecydowanie coś więcej i powie to każdy kto nim jechał.

Schemat mostu wiszącego na przykładzie Golden Gate

Golden Gate to przykład mostu wiszącego. Wbrew pozorom takie konstrukcje są znane ludzkości od tysięcy lat, ale w ostatnich dwóch stuleciach ich budowa mocno się odmieniła, dzięki nowoczesnym materiałom takim jak stal czy elementy kratownicowe. Budowa takiego mostu wydaje się być dużo trudniejsza od tradycyjnych mostów takich jak podporowe czy łukowe. To nie do końca prawda, a dodatkowo ich tworzenie nie ogranicza ruchu na rzece w takim stopniu jak wymienione wcześniej. Na początku stawia się pylony. Następnie przeciąga się druty, które będą tworzyć cięgno nośne. Następnie łączy się je w wiązki i kotwi po obu stronach brzegu. Z cięgien zwisają pionowe liny zwane wieszakami i łączą się z kratownicą bądź innym systemem stabilizacji drogi. Tuż pod jezdnią umieszcza się również szereg wzmocnień. Odciągi przeciwiatrowe, usztywnienia krzyżulcowe itd..

Specyfika gier sandboxowych jest taka, że musi posiadać wiarygodny (albo ciekawy) świat. Świat tworzy scenografię do wydarzeń i głównych questów w grze. Miejsca ważne są zazwyczaj lepiej dopracowane i nie różnią się od tych z gier nastawionych na bardziej zamkniętą konstrukcję narracyjną. Natomiast scenografia, jaką gracz widzi między kolejnymi zadaniami pełni funkcję „ładowania misji”. Jeżeli twórcy potrafią z tego dorobić dodatkowy mechanizm, który bawi, to znak że to bardzo dobry sandbox.

A teraz pora na parę znalezionych przeze mnie liczb, które dzięki wcześniejszemu opisowi staną się jasne;) Choć główne przęsło ma długość 1280 metrów to wszystkie przeciągnięte druty mają długość 2332 metrów składając się z 27 572 splotek galwanizowanego drutu. Całkowita długość użytego drutu to 129 tysięcy kilometrów! Aby dobrze odciążyć most, zakotwienie waży 60 tysięcy ton. Temperatura potrafi sprawić, że most rozkurcza się i kurczy. Różnica głównej trasy nad lustrem wody może wynosić nawet 5 metrów. Całość nadal się nie zawaliła dzięki bardzo dobrze wyliczonej dylatacji.

Alcatraz – fort, który został więzieniem

Więzienie Alcatraz to chyba najsłynniejszy przedstawiciel budownictwa więziennego. Choć jego pierwsza funkcja nie miała wiele wspólnego z osadzaniem przestępców. Zabudowania na wyspie miały pierwotnie inne zadanie. Na początku znajdował się tam garnizon wojskowy wraz z latarnią morską. Wyspa znajduje się niemal pośrodku zatoki San Francisco więc była wymarzonym miejscem pod stanowiska armat. Przez pewien czas Fort Alcatraz wraz z Fort Point pełniły funkcję fortów trzeciej (ostatniej) generacji tzw. Third System Forts. Były to specjalne budynki pełniące role garnizonów na granicach USA. Pomysł wzniesienia trzeciej generacji został zaaprobowany za prezydentury czwartego prezydenta – Jamesa Madisona.

Więzienie na wyspie Alcatraz

Tak więc garnizon na wyspie Alcatraz został zbudowany na zasadzie obiektu mieszkalnego z funkcją obronną. Po zakończeniu działań zbrojnych fort został przemianowany na więzienie wojskowe. W 1933 roku więzienie wojskowe zostało przemianowane na więzienie federalne, a jednym z pierwszych osadzonych został sam Al Capone. Więzienie zostało zamknięte w 1963, niemal 30 lat po otwarciu. Wszystko z powodu kosztów jakie generowało. Więzienie na wyspie Alcatraz było po prostu za drogie do utrzymania.

W końcowym okresie użytkowania koszt na jednego więźnia wynosił 10 dolarów za dzień. Dla porównania koszt roboczo-doby w więzieniu w Altancie wynosił zaledwie 3 dolary. Na dużo większy koszt eksploatacji składało się wiele czynników. Przede wszystkim dostawy żywności i innych surowców potrzebnych do obsługi – trzeba było ją dowieźć promem przez zatokę. Duży koszt generował również skład osobowy. Budynki nie były pierwotnie  przewidziane na więzienie i nawet po ich transformacji wymagało dużo więcej strażników. Jakby tych wydatków było mało doszły do tego też koszty renowacji budynków. Te stale były wystawione na działanie trudnych warunków atmosferycznych. Wszystko razem powodowało bardzo duże kwoty obsługi. Od wielu lat więzienie jest jedynie miejscem udostępnionym jedynie turystom.

Kawałek NASA w Kalifornii – Hangar One

Wielokrotnie mnie zaskakuje jak budynki potrafią wyglądać nowocześnie, a tak naprawdę kryją za sobą długą historię. W pewnym momencie gry trafiamy w okolice Hangar One. Budynek przypominający odwróconą wannę ma piękny okrągły kształt. Byłem w niemałym szoku, gdy okazało się, że jest to budowla starsza niż Golden Gate! Hangar One został wybudowany w 1930 roku. Początkowo mieścił się w nim sterowiec USS Macon. Budynek jako jeden z pierwszych miał aerodynamiczny kształt, by ułatwić dokowanie sterowcu.

Imponujące są zwłaszcza rozwierane drzwi hangaru, które swoim kształtem przypominają rozwieranie muszli. Pomysł bardzo nowatorski w 1930 roku. Budynek ma tak dużą przestrzeń w środku, że potrafi się w nim zbierać mgła pod sufitem w skutek wydychanego powietrza. Oczywiście to nie jedyny tego typu budynek w Stanach. Bliźniaczy hangar znajduje się w Ohio. Oba zostały zaprojektowane i wybudowane przez konsorcjum GoodYear Zeppelin, a obecnie GoodYear Aerospace.

Hangar One – budynek zbudowany w 1930 roku. Ciężko uwierzyć, co?

Budynek Hangar One jest od 1965 roku uznawany za zabytek. Obecnie budynek jest wynajęty na 60 lat przez firmę Google. Tak, to Google. Korporacja bada wewnątrz hangaru sposoby neutralizowania skażeń chemicznych. Po odpowiedniej modernizacji jest to idealne miejsce do tego typu zadań. I to w moim odczuciu piękne jak stare budynki uzyskują nowe zadania pomimo swojego zaawansowanego wieku. Budynek znajduje się na terenie należącej do NASA bazy Moffett Federal Aircraft.

Jawne nawiązanie do SpaceX

W ostatnich 10 latach były w nim też nagrywane niektóre odcinki słynnych Pogromców Mitów. Najczęściej wtedy, gdy twórcy potrzebowali dużej bezwietrznej przestrzeni.

Okolice San Francisco

W poprzednim wpisie pisałem dużo o samym San Francisco. Nie da się ukryć iż większość gry spędza się właśnie w tym mieście. Ale pominięcie miejsc wokół byłoby nieuczciwe względem tego tytułu bo tutaj też twórcy pokazali klasę. Palo Alto czyli samo serce krzemowej doliny zostało przedstawione dokładnie tak jak można sobie ją wyobrazić. Nie brak nawiązań do Google, SpaceX i Facebooka. Dobre wrażenie robią też budynki pomiędzy ogromnymi biurowcami. Zwłaszcza piękna zabudowa rezydencjonalna inspirowana hiszpańskimi domami kolonialnymi. Obłożone pięknym białym tynkiem o pomarańczowo-czerwonych dachówkach przykuwają wzrok i dają świadectwo miejsca, w którym jesteśmy. Zdecydowana większość tych budynków powstała w Palo Alto w latach 20-tych XX wieku.

Rezydencje w stylu kolonialnym hiszpańskim w Palo Alto

Nieco mniej „zamożnie” wyglądają wzgórza Twin Peaks wznoszące się tuż nad San Francisco.  Pierwsi osadnicy czyli hiszpańscy konkwistadorzy osiedlali się w tym miejscu już w XVIII wieku. Wtedy wzgórza nosiły nazwę „Los Pechos de la Chola”. Dopiero gdy teren został zajęty przez amerykanów nazwa została zmieniona na Twin Peaks. Ze wzgórz rozpościera się wspaniały widok na całą zatokę San Francisco.

Wzgórza Twin Peaks

Miasto Oakland również znalazło się w grze. Pełne jest kanonicznych budynków (takich jak choćby centrum z ratuszem i port), ale moją uwagę przykuł zwłaszcza kościół, a w zasadzie katedra. Która w ogóle nie wygląda jak budynek mający cokolwiek wspólnego z sacrum. Jego elewacja jest zupełnie przeszklona, a biosferyczny kształt bardziej pasuje do biurowca nowoczesnej firmy. A tu taka niespodzianka. To kościół (dokładnie Katedra Najświętszego Światła Jezusowego – mam nadzieje, że dobrze przetłumaczyłem). Budynek został zaprojektowany przez studio SOM znane głównie z konstrukcji najwyższego obecnie budynku – Burji Khalifa. Choć wystarczy wejść na listę ich realizacji, żeby rozbolała głowa od ilości fenomenalnych budowli! Co ciekawe, wzorem budynku została krzywa o migdałowatym kształcie, zamknięta na płaszczyźnie, symetryczna względem swojego środka, powstała w geometrii euklidesowej przez przecięcie się dwóch okręgów o równych promieniach w taki sposób, że środek jednego okręgu leży na okręgu drugim czyli Vesica piscis. Fani matematyki wykreślnej z pewnością są zachwyceni;)

Kto zgadnie cóż znajduje się w tym budynku?:)

W WATCH_DOGS 2 jest jeszcze dużo więcej ciekawych miejsc. Część z nich znajdziecie dzięki wbudowanej w telefon Marcusa aplikacji SqoutX. A część znajdziecie dzięki mojej notce. Jakkolwiek nie patrząc. San Francisco jest tak pieczołowicie odwzorowane, że jeżeli znacie dobrze wersję z gry a trafilibyście do prawdziwego SF to kierunki i najważniejsze punkty na mapie znaleźlibyście bez trudu. Serio! Wystarczy porównać mapy. Życzyłbym sobie więcej tak dobrze zrealizowanych sandboxów.

Autoreklama level Ubisoft;)

 

4 komentarze

    • archigame

      Bardzo się cieszę, że moje wpisy Ci się spodobały!
      Mogę jeszcze polecić opis pierwszego Watch Dogs oraz pierwszy wpis o WD2, który znajdziesz w Archi-Bestach po prawej stronie:)
      A o serii Watch_Dogs będziesz mógł mnie przeczytać w Gazecie Wyborczej w dziale Technologie, ale jeszcze nie wiem dokładnie kiedy bo nie ja decyduję o tym kiedy materiały są publikowane.

      Wielkie dzięki za komentarz!
      Jak skończę remont mieszkania będę robił też streamy na swoim kanale na Twitchu. Zapraszam na swojego fp na FB. Tam będzie podane info wcześniej:)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *